Viisi tapaa selättää pelkosi

29.03.2018

Pelko, mikä ihana ystävä! Aika harva ajattelee näin, mutta ajatus omista peloista ystävänä voi vapauttaa sinut niistä. Kuvittele minkä mahdollisuuden pelkosi tuovat elämääsi. Ne voivat tutustuttaa sinut paremmin itseesi, kertoa salaisuuksia ja johdatella sinut seikkailuun! Peloissa piilee mahdollisuuksia. Usko tai älä, pelkoihisi tutustuminen voi olla yksi parhaista asioista mitä sinulle tapahtuu elämässäsi! Pelko on mahdollisuus tutustua itseesi syvemmin!

Olen saanut kävellä pelkojeni kanssa yhtä matkaa koko elämäni. Jotkut näkevät minut rohkeana mutta juuri pelkoni mahdollistavat sen. Jos en pelkäisi niin paljon erilaisia asioita, minulla ei myöskään olisi mahdollisuutta olla niin rohkea.

Olen pelännyt korkeita paikkoja, yksin matkustamista, sosiaalisia tilanteita, esiintymistä.
Minulla on ollut myös pelkoja hylätyksi tulemisesta, naurunalaiseksi joutumisesta, ja siitä, että olen jotenkin tyhmempi kuin muut. Pelkäsin etten voi saada lasta. Pelkäsin perustaa perheen. Olen pelännyt tulla näkyväksi. Olen pelännyt olla oma itseni läheisteni ja vieraiden seurassa.

​Kun näin miettii niin ehkä elämässäni on vähemmän niitä asioita joita en pelkää kuin niitä mitä pelkään. Hermostonikaan ei ole minun puolellani rohkeudessa. Olen saanut parasympaattisen keskushermoston liikatoiminnan kaverikseni. Kehoni siis reagoi jännitykseen erittäin voimakkaasti, joka taas lisää pelon tunnetta.

Voin siis sanoa käsi sydämellä, että pelko on minulle todella läheinen tunne.
Ja senpä takia olenkin päässyt tutustumaan siihen erittäin hyvin.

Esimerkiksi silloin kun menin esiintymispelkoni takia näyttelijäkouluun, tai kun hyppäsin benjin korkeanpaikankammostani huolimatta, tai kun matkustin yksin Kambodzassa missä minun ja paikallisten välillä ei ollut edes yhteistä kieltä ja olin ainoa valkonaamainen kenet paikalliset lapset olivat siihen mennessä nähneet, olen saanut tutustua pelkooni.

Pelkoni on opettanut minusta myös paljon silloin kun olen tehnyt valintoja omaa sydäntäni seuraten esimerkiksi ammatillisella puolella. On ollut pelottavaa tulla näkyväksi tekemällä asioita jotka ovat itselleni tärkeitä mutta jotka eivät aina saa yleistä hyväksyntää. On pelottavaa asettaa itsensä alttiiksi arvostelulle ja tuomitsemiselle mitä näkyväksi tuleminen aina tekee.

​Todella rohkeilta vaikuttavia tekoja on elämässäni paljon, mutta harva tietää kuinka paljon olen todella niissä pelännyt, – ja voittanut pelkoni.

​Olen lainannut lähes kaikki pelkoa käsittelevät kirjat kirjastosta, ja käsitellyt pelkojani terapiassa. ​Olen tehnyt aina asioita joita pelkään ja mennyt niitä kohti. ​ Olen ollut todella kiinnostunut niistä ja siksi voin sanoa, että ne ovat jo aika tuttuja, ja tiedän pelkojeni luonteesta jotakin.

Pelkoni kulkevat aina vierelläni ja matka niiden kanssa jatkuu. Nykyään osaan lukea peloistani merkkejä mahdollisuuksista, ne ovat kuin kompassi. “Tuo asia pelottaa minua, siinä on siis jotain minulle. Otetaanpa selvää.”

Pelkoni eivät ole oikeasti minua vastaan vaan oikeastaan minun puolella. Niitä pitää vain osata tulkita oikein.

​Tässä viiden kohdan listaus keinoista jotka ovat omalla kohdallani auttaneet pelkojen kanssa täydesti elämisessä eniten.

​5 tapaa selättää pelkosi


1. Hyväksy pelkosi

Pelkosi saa voiman sen kätkemisestä. Pelko harvoin haluaa tulla nähdyksi , se on kietoutunut monen selityksen ja monimutkaisen defenssin taakse. Hyväksy pelkosi. Päästä irti peitetarinastasi. Salli pelon tuntu. Salli kaikki tuntemuksesi pelon suhteen. Itke jos pelko nostaa itkua, tärise jos kehosi reagoi niin. Pääasia, että päästät irti strategioista vältellä näitä todellisia tunteita. Hyväksymällä päästät kehosi vapaaksi ilmaisemalla pelkoasi. Älä anna pelon kahlita kehoasi äläkä mieltä.

2. Puhu peloistasi ääneen

Myönnä se, että pelkäät. Tee se ensin itsellesi. Ja kun olet valmis, ala sen jälkeen puhua siitä muillekin. Miltä tuntuisi jos sanoisit ääneen tilanteessa jossa pelko herää: “Minä pelkään.”
Pelon peittely vie hirveän paljon energiaa. Kuvittele mikä energia vapautuisi tilanteessa toimimiseen avoimuuden kautta. Anna itsellesi lupa pelkoon. Mitä enemmän teet tätä, sen pienemmäksi käy pelon voima.

3. Kirjoita pelkotarinasi

Jäljitä pelkosi syntyhetket. Mitä sinulle tulee ensimmäisenä mieleesi kun ajattelet pelkoasi?
Välähtääkö mielessäsi jokin kohtaus lapsuudestasi, perheestäsi, koulusta…
Kirjoita pelkotarinasi paperille. Lähde liikkeelle ensimmäisistä ajatuksistasi. Älä sensuroi mitään. Jokainen pala tarinasta on tärkeä. Olet kuin salapoliisi mysteerin jäljillä. Anna kynän viedä. Anna tarinan johdattaa sinut pelon alkulähteille. Kirjoita niin kauan kuin tekstiä virtaa, ehkäpä saat paperille talteen oivalluksen pelkoihisi liittyen, ratkaisevan AHAA-elämyksen jonka avulla pelkosi tulee ymmärretyksi paremmin. Ymmärryksen kautta voimme päästää pelosta irti. Pelko tarinani avulla sain itse tärkeän oivalluksen siitä mistä pelkoni syntyi ja sen jälkeen sitä oli paljon helpompi ymmärtää. Oli myös paljon helpompi päästää irti pelosta.

4. Seuraa pelkojasi

Mene sinne minne se johdattaa, tee niitä asioita mistä se kertoo. Laita itsesi alttiiksi niille asioille missä pelkosi huutaa kovimpaan ääneen. Se mitä eniten pelkäät se on sinun lahjasi.
Etkö usko? Kokeile!

Pelkosi voi viedä sinut jos ei heti aarteesi luo niin ainakin hyviin seikkailuihin! Ja lopulta sen seuraaminen paljastaa myös lahjojasi. Suurin osa kuuluisista esiintyjistä on pelännyt esiintymistä todella paljon. Osa on jouduttu kantamaan lavalle oksentaen. Luin kerran näyttelijästä joka päästi housuun lavalla. Sen jälkeen kuulemma mikään ei ollut enää kovin pelottavaa. Pahin oli jo tapahtunut.
Aloita pienistä tilanteista. Pelot elävät mielessä. Kun teemme asioita konkreettisesti huomaamme, että todellisuus ei ole lähellekään niin vaarallinen kuin mielmme antaa ymmärtää. Emme kuole, emmekä pyörry tai nolaa itseämme. Mitään ei tapahtunutkaan, elämä jatkuu! Nosta rimaa ja pian huomaat, että se mistä lähdit on muuttunut lasten leikiksi. Älä odota, että pelkosi muuttuu koskaan välttämättä miellyttäväksi tai se poistuisi, mutta älä pelkää pelkoasi.​

5. Ystävysty pelkosi kanssa

Kuuntele mitä se haluaa sanoa sinusta sinulle, tutustut itseesi sen kautta. Kuuntele pelkoasi kuin ystävääsi, älä samaistu siihen. Se et ole sama kuin sinä. Se on jokin uskomus, tunne ja kuviteltu asia joka elää vierelläsi, ja se saa voimansa juuri siitä, että yrität pitää sitä loitolla. Ole pelkosi ystävä! Suhtaudu siihen myötätuntoisen lempeästi kuin hyvän ystävään. Toivota pelkosi tervetulleeksi, istu alas ja kata sille pöytä. Miksi häätää jotain niin sinnikästä vierasta pois kun sillä on selvästi jotain tärkeää sanottavaa sinulle. Pelkosi on parhaimmillaan kuin viidakkoseikkailusta selvinnyt sankari tarinoineen. Älä jätä niin mehukkaita stooreja kuulematta. Mutta älä mene niihin mukaan. Tuo villinviidakon sankari keksii yleensä vain valheita. Joten voit suhtautua siihen kuin ystävään joka on menettänyt muistinsa, tai on luulosairas. Pelkosi kertomuksesta riippuen voit antaa sille tukea kuin pyörällä kaatuneelle pikkulapselle, kuin kuolinvuoteella makaavalle vanhukselle. Kuuntele pelkojasi, ole niille myötätuntoinen, mutta älä samaistu niihin. Älä anna pelkosi luoda sinulle persoonaa, määritä sinä itse peloillesi omanlainen persoona.

Maiju Palin on oman unelmaelämänsä koordinaattori, yrittäjä, äiti, kirjoittaja, runoilija, koruartisti ja ikuinen elämänopiskelija. Kirjoittaminen on hänen suurin intohimonsa jota hän saa toteuttaa vapaasti blogissaan käsittelemällä aiheita jotka kokee itselleen merkitykselliksi. Hän kirjoittaa mm. tunnetyöskentelystä, mielenterveysasioista, läsnäolon merkityksestä, luonnosta ja tunteiden alkemiallisesta prosessissta; siitä miten haasteet saa lopulta käännettyä voimavaroiksi. Hyvää elämää ei voi määrittää ulkoa päin vaan jokainen tuntee sen sisimmässään mikä on sitä itselle. Autenttisuus ja itselle uskollisena eläminen on suuri voimavara tässä ajassa. Maiju on harjoitellut näitä taitoja intensiivisesti ja tahtoo tukea kirjoituksillaan myös muita samaan omassa elämässään. Maijun kotisivut löytyvät osoitteesta www.kultainensulka.com.