Hyvä nöyryys tuo hyvinvointia

26.08.2013

Usealla työpaikalla on käynnissä jatkuva egojen taistelu. Kuten riidoissa yleensäkin, ei siinäkään kamppailussa kukaan voita. Kun muistat seuraavat vinkit nöyryydestä, parannat omalta osaltasi työhyvinvointia. Tällainen nöyryys ei estä sinua olemasta pätevä, itsevarma ja kunnianhimoinen ammattilainen. Jatkuvat yksilövoitot ja turhat loukkaantumiset vain jäävät, ja tilalle tulevat yhteinen menestys ja kannustus.

1. Esitä asiat ehdotuksina

Älä turhaan lyttää toisten ideoita tai perustele omaa ideaasi faktoilla ainoaksi oikeaksi. Esitä ideasi yhtenä hyvänä vaihtoehtona, sinun rajallisten tietojesi ja mielipiteesi perusteella. Vältä seuraavantyyppisiä aloituksia: “Aina…”, “Faktahan on…” tai “Asiahan on niin, että…”

2. Ole valmis olemaan väärässä

Voit usein sanoa keskustelussa, että saatat olla väärässä, ja saada näin vastapuolen pois puolustuskannalta. Tee myös paljon kompromisseja. Saat tällä tavoin aikaan todellista muutosta. Jos runnot oman kantasi väkisin läpi, eivät ihmiset kuitenkaan ajattele ja toimi sen mukaan.

3. Kerro virheitäsi ja harrastuksiasi

Ole avoimesti inhimillinen ihminen. Hyväksy, ettet ole täydellinen, eikä virheetöntä edes pysty tai kannata esittää. Kun kerrot pienistä puutteistasi ja joistakin vapaa-ajan asioistasi työkavereillesi, annat avoimen vaikutelman. Kaikilla on mukavampaa ja työt sujuvat tehokkaammin, kun kenenkään ei tarvitse tuhlata energiaa esittämiseen ja asioista voi puhua niin kuin ne oikeasti ovat.

4. Kannusta ja kiitä

Muiden menestys ei ole sinulta pois. Kakkua voi oikeasti tehdä kaikille suuremmaksi tiimityöllä ja hyvällä työilmapiirillä. Sano ääneen se mieleen tullut positiivinen ajatus kollegasta, kannusta häntä hänen projekteissaan ja muista kiittää myös jokapäiväisistä “itseselvyyksistä”. Kannustuksen, kehujen ja kiitoksien vaikutus on paitsi täysin ilmainen myös valtavan positiivinen.

5. Selitä ja pyydä selityksiä

Annat itsestäsi ymmärtäväisen ja viisaan kuvan, jos selität asiasi niin, että kaikki todella ymmärtävät. Varmista kysymyksillä, että yleisösi on mukana juonessa. Jos taas kuuntelet jonkun muun esitystä, niin älä pelkää kysyä selvennöksiä. Kysyjää pidetään rohkeana eikä yksinkertaisena, sillä usein sama kysymys askarruttaa monien mieliä.

6. Puhu rohkeasti small talkia

Jokapäiväisistä ja hetkellisesti turhilta tuntuvista asioista puhuminen työpaikalla on tärkeää. Kommentoi työkavereille tauoilla päivän uutisia, yrityksen uusia tuulia ja lomakuulumisia. Kun keskusteluyhteys ja myönteinen asenne välillänne pelittävät smalltalkissa, toimivat ne todennäköisemmin myös haastavammissa aiheissa.

Karlan haastattelu YLE Puheella: Menesty hyvillä ihmissuhdetaidoilla työpaikalla